MobiGUARD
ZAUTOMATYZOWANA APLIKACJA DYSPOZYTORSKA dla pojazdów komunikacji miejskiej
Projektowane i powstające systemy do kontrolowania, dynamicznego modelowania i prognozowania zjawisk zakładać muszą pracę w czasie rzeczywistym oraz integrację systemów lokalnych z systemem Centralnym - Miejskim.
Komunikację publiczną jako jedno ze strategicznych zadań każdego Zarządu Miasta należy już teraz traktować jak jeden z ważnych elementów systemu monitoringu i zarządzania wszystkimi służbami miejskimi.
Wzrastający ruch samochodowy w dużych aglomeracjach powoduje znaczne uciążliwości poruszania się w różnych miejscach o różnych porach. W takiej sytuacji konieczna jest wiedza o poruszaniu się środków transportu publicznego. Tylko wtedy gdy wiemy z jaką prędkością poruszają się autobusy, jak bardzo ich położenie odbiega od zakładanego, ilu pasażerów korzysta z danej linii, możliwa będzie optymalizacja przepustowości ciągów komunikacyjnych w czasie rzeczywistym.
Elementy systemu:
- System dyspozytorski - oprogramowanie
- Urządzenia pokładowe: komputer pokładowy, wyświetlacz do komunikacji tekstowej, GPS, interface do kasowników elektronicznych i innych sensorów na pojazdach
- System łączności radiowej
- Tablice informacyjne na przystankach

Stosowanie technologii GPS, map cyfrowych, numerycznych danych z poruszających się pojazdów umożliwia matematyczne opisanie wszelkich zależności. Pozwala to na realizację dowolnych funkcji aplikacji dyspozytorskiej. W ten sposób na przykład aplikacja po otrzymaniu zlecenia błyskawicznie może odszukać zadany pojazd komunikacji publicznej, uzyskać informacje o jego stanie i odstępstw od rozkładu jazdy. Warstwami mapy numerycznej są współrzędne przystanków i czas przyjazdu i/lub odjazdu pojazdu obsługującego daną linię. W komputerze pokładowym przechowywane są dane rozkładu jazdy i on też na podstawie odczytów położenia z GPS analizuje przebieg jazdy. Wszelkie odstępstwa od rozkładu są sygnalizowane kierowcy i przesyłane do CD. Dyspozytor nie ma potrzeby obserwowania ruchu pojazdów na mapie, dopiero gdy sam uzna, że sytuacja tego wymaga może lokalizować wybrane pojazdy na mapie. Wszelkie dane z pojazdów przekazywane są do baz danych i na ich podstawie możliwe jest prowadzenie analiz, statystyk, kontroli pracy kierowców i służb specjalnych. Urządzenia pokładowe mogę współpracować z innymi umieszczonymi na pojazdach, nadzorować ich pracę a dane przekazywać do CD.
Charakterystyka systemu:
- Przyjazne środowisko użytkownika, zapewniające przyjemną pracę, łatwość uczenia się korzystania z aplikacji
- Szybsza i skuteczniejsza interwencja służb w przypadku stwierdzenia awarii lub zagrożenia,
- Znaczna redukcja obiegu dokumentów papierowych.
- Archiwizacja i analizy statystyczne ruchu pojazdów.
- Architektura klient-serwer umożliwia szybkie i łatwe dołączanie dodatkowych terminali, przygotowanie danych do innych systemów np. płacowego, monitoringu sygnalizacji świetlnej.
- Automatyzacja kontroli pracy kierowców, dwukierunkowe informowanie o nieprawidłowościach, wzrost dyscypliny pracy.
- Lepsze wykorzystanie taboru,
- Dostarczanie dokładnych informacji o ilości pasażerów, natężeniu ruchu na poszczególnych kierunkach i w różnych porach.
- Możliwość śledzenie pojazdów w czasie rzeczywistym, służb serwisowych lub innych
- Podjęcie akcji ratunkowej w ciągu kilkunastu sekund od przyjęcia alarmu.
Kierowcy
- Dokładna informacja o parametrach jazdy,
- Błyskawiczna pomoc, w czasie nie dłuższym niż kilka minut, w przypadku zagrożenia
- Rozkład jazdy ustalony realnie do aktualnych warunków na podstawie analizy przejazdów.
- Wzrost satysfakcji z wykonywanej pracy i poczucie bezpieczeństwa.
Pasażerowie
- Wzrost satysfakcji z korzystania ze środków publicznej komunikacji,
- Krótszy czas oczekiwania na przyjazd i ogólnie mniej czasu straconego na przejazdy,
- Informacje na interaktywnych tablicach umieszczonych na przystankach rozładują tłok i pozwolą lepiej zaplanować dojazd do miejsca przeznaczenia.
Zobacz też:
Do pobrania: